Every great step starts from a small single step..

Posted by Syafarah Thursday, December 4, 2008

Bismillahirrahmanirrahim, dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

Assalamualaikum wa rahmatullah & salam sejahtera pembuka bicara,

Nama diberi Nor Syafarah Zakariya, pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia (Biotek) UMP. Apakah kaitannya dengan blog ni?? Sebagai satu platform bagi 'Bangun dari tidur yang panjang.. Melihat sambil berfikir..'.

Bangun dari tidur yang panjang.. Melihat sambil berfikir..

Iman kite ade naek turunnye. Ade sebahagian daripada kite yang imannye asal dari tahap paling rendah, namun hidayah Allah merobah segalanya tatkala imannye pada tahap paling bes. Ade pulak yang iman cambes, tp turun SKET (jangan sampai zero sudaa, nauzubillah..). Maka, ana sebahagian daripada orang-orang yang sentiasa turun naik imannya. Manyadari hakikat itu, maka iza bizznillah, inilah salah satu wasilah (method) utk kite-kite sume.

Dan ana mengakui, walaupun dah 'berkenalan semula' dengan Ilah kite, Allah Azza wa jalla dah dekat 4 tahun, tapi baru sahaja betul-betul celik mata bangun dari tidur yang tak lena. (sebelum 4 tahun yang lalu: tido lena, 4 tahun yang lalu: bangun, tapi mamai.. huhu). Maka, atas dasar ini lah terdetik untuk amar ma'ruf & nahi munkar walaopun diri ini amatlahhhhhh tak perfect.. Sapalah ana ni kalau nak dibandingkan dengan akhwat-akhwat sume..

"Mas'ul? Mad'u? Wadah? Wasilah? Toriq? Qadhiah? Apekah??"

Takpe2.. Bagi sahabat-sahabat yang masih baru dalam 'smart group', usrah, halaqah etc, ana akan kurang menggunakan perkataan-perkataan bombastik (memang bombastik kalau kite baru lagi). Ana paham.. pernah blur bila dengar akhwat-akhwat 'senior' sembang. Tak faham, kite tanye, kn.. Malu, sesat kang. Tapi kalau ana ade gune, ana akan translatekan, insyaAllah setakat mane ana mampu, ilmu memang cetek lagi ni..

Maka.....

Ana cube membuat kite berkenalan semula setiap hari dengan islam.. Islam itu indah. Walaupun kite dah rasa dah kuat islamnye, dah hafiz/ah, amat terer hadith etc, tapi percayalah, tazkirah (peringatan) amat sama pentingnya dengan ilmu-ilmu baru. Ana akan banyak menggunakan pendekatan 'Melihat sambil berfikir': pelbagai analogi-analogi di hadapan mata digunakan sepenuhnya untuk membasahkan semula ruh kita.. insyaAllah..

(mainly untuk akhwat-akhwat/h, sahabat-sahabat yang baru nak starting 'berkenalan semula' dengan Allah taala. senang sebenarnya kita menggunakan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada kita sehari-hari sebagai analogi untuk mendekatkan diri dengan Allah subhanahu wa taala)

p(^_^)q

Kambatte-neh! Kita sama-sama saling ingat mengingati (Surah Al-Asr).

Segala komen dan cadangan amat dialu-alukan. Kalau marah pun, jangan takut, ana tak makan orang. Chicken chop lagi sedap~

Wallahua'lam..

2 comments

  1. Tahniah sepupuku diatas pembukaan 1st blog nih~~ (lawa deco2 blog hng) Ana akan trus memberi support, hebah2kan dan belajar2 benda2 baru dari laman blog nih~ truskan mengupdate info2 & ilmu2 baru.. jgn bosan n putus asa dalam perjuangan~~ gambate!!

     
  2. Syafarah Says:
  3. @ACIS:
    Alhamdulillah, Allah punya ilmu suma ni, ana pinjam ja. tima kasih ats sokongan anda!! kalau ada apa2, jangan malu2 utk share & tegoq2..
    nanti ilmu iklan2 berbayar tuh jangan lupa cita na!

     
bookmark
bookmark



ShoutMix chat widget